Springtouw

Iedereen heeft het weleens gedaan: touwtje springen. Maar is het ook een standaard onderdeel van je fitness workout? Want wist je bijvoorbeeld dat touwtje springen heel gezond is, je kan helpen bij het afvallen, een full body workout is, goed voor je hart is en ook nog eens heel leuk is om te doen? We zetten de voordelen van touwtje springen voor je op een rijtje en geven aan waar je op kan letten bij het kopen van een springtouw. En vanzelfsprekend presenteren we een aantal (basis) oefeningen zodat je direct aan de slag kan.   

 

Waarom touwtje springen zo gezond is?

Hieronder de 5 redenen waarom een springtouw, ook wel een jumprope of een speedrope genoemd, een plekje in jouw sporttas verdient.

  1. Een echte calorieën verbrander: Heb je jezelf als doel gesteld om af te vallen of ben je op zoek naar een snelle manier om calorieën te verbranden: koop een springtouw. Met een uur touwtje springen (natuurlijk afhankelijk van je gewicht en de intensiviteit) verbrand je tot wel 1000 calorieën. Zeker aan het begin is het lastig om dit een uur vol te houden, maar begin bijvoorbeeld eens met 10 minuten – daarmee verbrand je dus met gemak zo’n 150 calorieën.
  2. Een full body workout: Je traint je hele lichaam als je met een springtouw aan de slag gaat! Door het springen train je je benen, door het stabiliseren van je lichaam je buikspieren en je armen en schouders door het springtouw rond te draaien.
  3. Hoge intensiteit, lage belasting: Ondanks dat touwspringen erg intensief is, belast het je spieren en gewrichten niet te erg. In tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen, waar de knieën zwaarder belast worden, is dit bij touwtje springen niet het geval. Onder andere om deze reden is 10 minuten touwtje springen dan ook een ideale warming-up voor je workout.
  4. Verminderde kans op hart- en vaatziekten: Touwtje springen is een bewezen middel – uit onderzoek gebleken – tegen het verlagen van de kans op hart- en vaatzieken. Natuurlijk hebben meerdere sporten of fitness-activiteiten dit effect op het lichaam, maar touwtje springen, ‘springt’ er bovenuit. Dit heeft ermee te maken dat de intensiviteit hoog is waardoor je hartslag toeneemt en je de hartspier extra traint.
  5. Fysieke en mentale bezigheid: Een springtouw workout is allesbehalve een saaie activiteit. Je traint er de coördinatie tussen je hersenen en je lichaam mee. Ook je reactievermogen wordt flink op de proef gesteld, vooral als je de intensiviteit van de oefening toe laat nemen.

 

Onderdeel van je workout
Als je springtouw altijd in je tas zit als je naar de sportschool gaat, kun je touwtje springen een waardevol onderdeel maken van je standaard workout. Begin je workout met 3 keer een aantal minuten touwtje springen: al je spieren zijn dan warm en je hartslag is flink gestegen. Zowel voor sporters die focussen op een cardio workout, als voor sporters die spieropbouw als doelstelling hebben, is het een ideale toevoeging. Ondanks dat je in eerste instantie denkt dat het vooral een oefening is waar de spieren in je armen en benen mee aangesproken worden, zijn het ook vooral je buikspieren die op de proef worden gesteld. Dus wil je je core trainen, pak er dan gerust een springtouw bij.

 

Makkelijk mee te nemen
Een van de grote voordelen aan een springtouw is dat je deze zo makkelijk overal mee naartoe neemt. Als je gaat fitnessen is er altijd een plekje in je tas voor een springtouw. Maar ook als je bijvoorbeeld een hardlooptraining op een zomerse dag in het park wil combineren met een goede full body workout, biedt zo’n springtouw uitkomst. Thuis berg je het springtouw ook gemakkelijk op, bijvoorbeeld samen in je ‘workout box’ met de even compacte resistance banden.

 

Over het product
De springtouwen van Workout Gear zijn gemaakt van milieubewuste en duurzame materialen en staan bekend om hun kwaliteit en lange levensduur. Het is dan ook niet voor niets dat professionals onze producten graag gebruiken. We hebben 2 type springtouwen in ons assortiment. Een lichtgewicht basis springtouw voor alledaags en sportief gebruik en een professioneel springtouw die zich goed leent voor intensief (professioneel) gebruik. Beide springtouwen zijn zowel voor beginners als voor gevorderde gebruikers zeer geschikt.

 

Touwtje springen hoe moet dat eigenlijk?
Je denkt misschien dat het touwtje springen niet veel uitleg behoeft – niet helemaal waar. Er zijn wel degelijk een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Technisch goed touwtje springen gaat als volgt:

  • Plaats je handen op dezelfde afstand van je lichaam en draai het springtouw rond met je polsen. Zorg ervoor dat je ellebogen en schouders zo min mogelijk bewegen.
  • Draai het springtouw op een constante manier rond en zorg ervoor dat je niet te hoog springt: dit kost te veel extra energie. Maak dus kleine sprongetjes van ongeveer 5 cm hoog. Aan het begin kan dit lastig zijn en heb je waarschijnlijk de neiging om hoger te springen, maar als je het touw technisch goed en constant ronddraait, zul je zien dat dit niet nodig is.
  • Zorg voor een goede positie van het lichaam, waarbij je knieën licht gebogen zijn en je rug recht is. Je borst mag je naar voren houden, je hoofd hoog en kijk vooruit. Houd je voeten dicht bij elkaar en probeer op de voorkant van je voet te landen en wikkel de voet zo goed mogelijk af na de sprong.

 

Oefeningen voor beginners en voor gevorderden
Nu je weet hoe je technisch goed touwtje springt, is het tijd om aan de slag te gaan. Onderstaande oefeningen voor beginners en gevorderden kunnen afzonderlijk worden uitgevoerd, maar zijn ook goed als onderdeel van een cardio workout, een krachttraining of oefeningen met de resistance bands.

Beginners: Begin rustig om aan de beweging gewend te raken met 30 seconden touwtje springen. Herhaal dit 4 keer. Neem tussen de sets steeds 60 seconden rust. Je mag het aantal keren dat het touw ronddraait ook tellen. 30 seconden springen staat ongeveer gelijk aan 40 tot 50 touw omwentelingen. Als dit je gemakkelijk afgaat, kun je gaan proberen om 60 seconden te springen en 60 seconden te rusten. Begin met 3 keer in de week touwtje springen en neem steeds een dag rust.

Gevorderden: De gevorderde touwtje springer kan 5 sets doen van 3 minuten met steeds een rusttijd van 30 seconden. Wil je de intensiteit van de oefening toe laten nemen, draai het touw dan sneller rond voor meer omwentelingen. Als gevorderde springer kun je gerust iedere dag touwtje springen, maar let wel goed op signalen van overbelasting.

 

Springtouw kopen bij Workout Gear
Een springtouw koop je online op workoutgear.nl. De springtouwen zijn in 2 varianten verkrijgbaar: een basis springtouw en een professioneel springtouw. Bij Workout Gear ben je verzekerd van een fijne service, optimaal betaalgemak, een snelle levering en al onze producten hebben 1 jaar garantie. Om de kwaliteit van de springtouwen te garanderen, zijn ze ontwikkeld en uitgebreid getest door ervaren trainers.

De waardering van www.workoutgear.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.1/10 gebaseerd op 323 reviews.

Sluiten

Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand.